Що врятує річковий транспорт? У Миколаєві триває обговорення ДКР

9 квітня у Миколаєві представники місцевої влади разом із громадськими експертами та іншими ключовими стейкхолдерами обговорили Дорожню карту реформ за напрямом «Транспорт». Значну увагу учасники заходу приділили розвитку саме водного транспорту. Але для розкриття його повного потенціалу в Миколаєві слід впровадити низку важливих інфраструктурних змін. Ми зібрали для вас головні тези спікерів публічного обговорення. 

Представник Громадської ради при Державній регуляторній службі України та експерт коаліції Миколаївської регіональної платформи реформ Валерій Вєтров зазначив, що в підготовленій ДКР є окремий розділ у якому сформульовано пропозиції до обговорення, зокрема:

  • Розроблення методичних рекомендацій, посібника-збірника, який буде чітко визначати механізми регулювання та контролю річкових перевезень у місті Миколаїв.
  • Розроблення маршрутів пасажирських перевезень, які включають туристичні, місця швартування та логістичний зв’язок із наземним транспортом.
  • Розроблення проєкту положення про проведення конкурсу пасажирським водним транспортом у місті Миколаїв, склад конкурсної комісії має складати не менше 50% представників громадських об’єднань.
  • Проведення класифікації річкових перевезень.
  • Створення окремого сайту всіх пасажирських перевезень водним транспортом.
  • Створення чат-бота у Telegram, щоби клієнт міг швидко обрати маршрут, вид водного транспорту та час запланованої поїздки, а також отримати варіанти маршрутів та їхню вартість.

Кандидат економічних наук, старший викладач кафедри «Економіки та менеджменту» МНУ імені В.О.Сухомлинського Олександр Рехтета ознайомив учасників заходу зі станом розвитку річкового транспорту в Україні та світі. Він надав рекомендації щодо:

  • Організації інформаційної та іміджевої підтримки водної галузі.
  • Проведення регулярних спортивних і культурних заходів на воді.
  • Розвитку туристично-привабливих маршрутів, акцент на екологічності водного транспорту, інтеграція водних маршрутів із велосипедними.
  • Розвитку інституційної спроможності та електронного врядування.
  • Державно-приватного партнерства у формі концесійних договорів, договорів про спільну діяльність, сервісних контрактів.
  • Модернізації інфраструктури із залученням диверсифікованих інструментів фінансування.

Експерт Миколаївської регіональної платформи реформ Артем Ващиленко звернув увагу, що водна галузь зарегульована «до стану непривабливості». Тобто всі пов’язані з надмірною регуляцією ризики — одна з ключових проблем, яка впливає на вартість послуг і взагалі на інвестиційну привабливість цього бізнесу. Результатом зарегулюванності став фактично занепад галузі. При тому є цікавий досвід у світі й показує, що інструменти міського регулювання працюють і дають результат.

Перший заступник Миколаївського міського голови Віталій Луков озвучив ймовірний маршрут річковим транспортом від житлового масиву на мікрорайон «Північний», де зараз триває «молодіжне будівництво», до центру міста по річці Інгул. Але на перешкоді стає понтонний пішохідний міст, який не дає змогу регулярно рухатися водному транспорту середнього розміру.

«Ми взяли на себе відповідальність у цьому році створити програму. Це має бути живий документ, який має чітку мету, терміни, та відповідальних за результати. І ця програма має бути не довготривалою, а на термін до 5 років. Від міста мають бути визначені точки-причали, це має на себе взяти місто, а не підприємці. А от місця цих точок мають бути узгоджені з тими, хто має практичний досвід роботи на річці. І це ми маємо зробити в цьому році, тобто чітко визначити місця, прорахувати з науковцями — запрошуємо наш НУК до співпраці в розробці схеми руху транспорту по річці», — каже Луков.

Голова постійної депутатської комісії з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, благоустрою міста, промисловості, транспорту, енергозбереження, зв’язку, інформаційних технологій та діджиталізації Миколаївської міської ради, директор «Артель ЛТД» Дмитро Іванов звернув увагу на брак уніфікованих методичних рекомендацій та водної інфраструктури.

«Методичні рекомендації є різні для різних видів транспорту. До нас по-різному ставляться Укртрансбезпека та інші регулятори. Розглядають під різними кутами. А це повинно бути однаково, чіткі та єдині правила для всіх. По-друге, — розробка маршрутів. У нас немає причалів. У нас є одне перевезення від Каботажного спуску до мікрорайону Мала Корениха. У Великій Коренисі причал зруйнований. Головне — це зрозуміти, де ми будемо ставити причали. На річці Інгул два мости, під ними пройдуть тільки низькі плавзасоби. У нас немає інформації про стан ріки поруч із заводом (ДП «Миколаївський суднобудівний завод», колишня назва завод імені 61 комунара, — ред.). Немає концепції щодо акваторії, яка відноситься до заводу», — пояснює Іванов.

Зі свого боку представники Управління транспорту Миколаївської міської ради зазначили, що якщо будуть причали та буде введений водний транспорт, то вони сприятимуть зміненню транспортної стратегії.

Головний конструктор ТОВ «Проєктно-дизайнерське бюро «Прой-Ланголд Миколаїв», голова ГО «Яхт-клуб «Стрілка» Сергій Мірошник запропонував власний алгоритм дій: «По-перше — проаналізувати потенційні пасажиропотоки, по-друге — аудит причальних споруд на сьогодні, по-третє — тестові рейси, можливо за прикладом Бла-бла-карів, щоби громади могли замовити катер, який би міг перевозити людей. Це все актуально для територій нижче Варварівського мосту по напрямку течії Південного Бугу».

Інше важливе питання — це сезонність водного транспорту.

«Коли закінчується навігація, люди знов залишаються відрізаними та вимушені користуватися наземним транспортом. Доцільним буде діалог із регулюючими службами щодо продовження навігації для пасажирських суден. Проте будівництво флоту — фінансово витратне явище, і здебільшого в приватних підприємців таких коштів немає. Тому варто звернути увагу на програми кредитування під гарантії міста. На умовах лізингу судно передається підприємцям і вони вже експлуатуючи судна, погашають кредити», — підсумовує Мірошник.

Дмитро Іванов наголосив на необхідності розглядати питання не тільки пасажироперевезень: «Ми маємо в комплексі розглядати пасажирські, туристичні, розважальні та всі інші види перевезень, для яких нам потрібні причали. Розглядаючи питання створення комунального підприємства, варто розуміти, що навігація триває 4 місяці, тоді як працівникам необхідно виплачувати заробітну плату 12 місяців. Тому я проти того щоби громада витрачала на це кошти. Але витрачання коштів громадою на будівництво причалів я підтримаю».

Капітан катера «Ліберті» Олександр Воронцов додав пропозиції щодо туристичних маршрутів: «Ми працюємо над створення єдиної електронної бази суден для туристичних маршрутів. Ми хочемо об’єднати всіх перевізників на базі однієї системи, чат-бот в Telegram. Як ми це бачимо: у людини буде відображатися на екрані судно, яке він хоче обрати, та кількість годин, які планує провести на воді. Ідея в тому, щоби підтягнути капітанів суден, які знаходяться біля причалів, але хто буде перевіряти технічний стан цих катерів, щоб узяти на роботу? Над цим питанням ми ще працюємо».

Результати обговорення та надана громадськістю інформація будуть також долучені до розроблення проєкту ДКР за напрямом «Транспорт».

Станом на 12.04.2021 до форми для надання ПРОПОЗИЦІЙ для реалізації розробленої Дорожньої карти реформ за напрямом «Транспорт» було винесено таке.

Марина Калмикова, фізична особа (за фахом архітектор), запропонувала:

Перший напрям — створення муніципального органу з регулювання логістики пасажирських перевезень (доручення юридичному департаменту ММР).

Другий напрям:

  • завершення будівництва (реконструкції) існуючого річкового вокзалу як основного містоутворюючого об’єкта зовнішнього річкового транспорту;
  • розроблення загальної схеми розміщення об’єктів у прибережній зоні, як існуючих так і проєктних (доручення департаменту архітектури ММР) з відповідними підсхемами:
  • транспортна схема водних пасажирських перевезень з існуючими та проєктними причалами, пірсами тощо (доручення управлінню транспорту сумісно з архітектурою);
  • схема шляхів проходження (фарватер) водного пасажирського транспорту маломірного флоту та проведення гідротехнічних робіт щодо очищення цих шляхів.

Збір пропозицій для реалізації ДКР «Транспорт» продовжується.

Нагадаємо, 26 березня в Миколаєві відбулося публічне обговорення ДКР за напрямом «Екологія».

Цей захід був організований Миколаївською регіональною платформою реформ разом із Коаліцією Реанімаційний Пакет Реформ у рамках програми «Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст заходу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.