Безпека дорожнього руху має бути на порядку денному Рівненської міської ради

Рівне повинне мати комплексний підхід до питань безпеки дорожнього руху. Наразі  у місті немає дієвого органу, який би системно займався питаннями безпеки дорожнього руху: управлінням, контролем і координацією заходів та дій різних органів виконавчої влади. Відсутність цільової програми безпеки дорожнього руху свідчить про те, що немає і стратегічного бачення в цих питаннях, тож встановлення «лежачих поліцейських», додаткових світлофорів не вирішують проблеми аварійності системно, а носять лише точковий характер. Такими є результати аналізу безпеки дорожнього руху у Рівному протягом 2018 – 2020 років, який провела Олена Пінчук, координаторка  ініціативної групи «Рівне – місто дружнє до дитини».

«Головна мета дослідження надати органам влади інформаційну підтримку для  подальшої розробки та планування заходів, виконання яких дозволить знизити рівень аварійності на вулицях міста і сприяти створенню безпечних та комфортних  умов для пересування мешканців. Проведений аналіз ситуації щодо безпеки дорожнього руху та пропоновані рекомендації щодо її покращення стануть основою для публічного обговорення з представниками виконавчих органів влади, депутатами Рівненської міської ради, членами Координаційної ради з безпеки дорожнього руху, представниками патрульної поліції, проектними організаціями та зацікавленою громадськістю. Це дозволить спільними зусиллями влади і громади підготувати необхідний план дій для зменшення рівня аварійності на вулицях нашого міста», – зазначає Олена Пінчук.

У Рівному за 2018-2020 роки внаслідок дорожньо-транспортних пригод загинуло 36 людей, майже тисяча отримали травми. Дані засвідчують загальну тенденцію до погіршення ситуації з дорожньо-транспортним травматизмом. 

Високий рівень загибелі і травмування людей в ДТП на вулицях Рівного – наслідок багаторічної відсутності системної міської політики у сфері міської мобільності та безпеки руху зокрема. Питання аварійності на вулицях Рівного не стояло на порядку денному органів міської влади у 2017-2020 роках. В місті немає мінімально необхідної політики, яка б опанувала проблему смертності і травматизму на вулицях і почала би покращувати ситуацію. У Рівному відсутня система управління безпекою дорожнього руху на вулицях міста. Тож заходи, які вживалися в місті для забезпечення безпеки дорожнього руху носили точковий характер, були безсистемними, необґрунтованими і не принесли потрібних результатів. 

Дорожньо-транспортні пригоди є результатом взаємодії і прояву різних факторів, які можуть бути пов’язані як з людиною, транспортним засобом, так і з вуличною інфраструктурою. Мета системного підходу до безпеки руху – виявити такі фактори, щоб зменшити кількість і попередити виникнення дорожньо-транспортних пригод в майбутньому.

Підвищення безпеки дорожнього руху є не лише важливою складовою комфортного проживання людей в місті, а й зменшує економічні втрати і соціальні наслідки від дорожньо-транспортних пригод.  Керівництво багатьох міст по всьому світу докладають максимум зусиль для зменшення кількості постраждалих та травмованих внаслідок дорожньо-транспортних пригод, ставлячи за мету скорочення смертності на дорогах на 50% до 2030 р.,  а частина міст вже досягли нульової смертності від ДТП на вулицях.

Попри недосконалість українського законодавства в сфері безпеки дорожнього руху, органи місцевого самоврядування мають достатньо повноважень, щоб зробити вулиці міста безпечнішими для його мешканців.

Показники рівня і причини аварійності потрібно постійно аналізувати. Це дозволить обґрунтовано планувати фінансування заходів з безпеки руху та відслідковувати ефективність впроваджених заходів з підвищення безпеки руху на вулицях Рівного. Залежно від рівня фінансового забезпечення, міська рада, як власник вулично-дорожньої мережі, визначає вулиці чи ділянки вулиць з найнижчим рівнем безпеки, на яких необхідно впровадити заходи з покращення безпеки руху першочергово. 

Основою планування дій для поліпшення безпеки має бути комплексний аудит вулиць. Для того створюються команди фахівців, до складу яких можуть входити люди із різними компетенціями, які оцінюють окремі ділянки вулиць, перехрестя, пішохідні переходи, щоб виявити можливі загрози для пішоходів і водіїв. Проблема дорожньої аварійності виходить за рамки відомчої відповідальності патрульної поліції і потребує спільної роботи в одній команді інших фахівців (урбаністів, містопланувальників, соціологів, економістів, психологів, та ін.).

Враховуючи практику європейських країн та базуючись на аналізу ситуації для м. Рівне експертка рекомендує провести ряд заходів:

  • створити в системі органів виконавчої влади Рівного орган, відповідальний за безпеку дорожнього руху в місті,
  • провести детальну оцінку рівня безпеки дорожнього руху в місті,
  • реорганізувати Координаційну раду з питань безпеки дорожнього руху, налагодити ефективну її роботу,
  • розробити міську стратегію – цільову програму на основі принципів, передбачених програмою підвищення безпеки дорожнього руху та зниження смертності в ДТП Vision Zero,
  • запровадити проведення аудиту безпеки дорожнього руху,
  • в тендерній документації на купівлю великогабаритного транспорту для потреб міських комунальних підприємств та організацій передбачати його безпечність для інших учасників руху,
  • організувати проведення інформаційних кампаній для підвищення обізнаності щодо безпеки дорожнього руху, 
  • проводити опитування серед мешканців, а також серед зацікавлених установ та організацій міста щодо нагальних проблем, що стосуються безпеки дорожнього руху,
  • забезпечити перехід до застосування геоінформаційних систем (геопорталу) для  систематизації даних та ефективного використання схем організації дорожнього руху,
  • сприяти залученню грантових коштів для покращення безпеки міської дорожньої інфраструктури, а також заохочувати до співпраці громадські організації та зацікавлений бізнес.

Ознайомитися з повним звіт про ситуацію у сфері безпеки дорожнього руху, щоб довідатися про:

  • дорожньо-транспортну аварійність в м.Рівне,
  • економічні втрати від ДТП,
  • офіційні причини ДТП в м. Рівне,
  • аудит безпеки дорожнього руху, картографічний аналіз аварійності та травматизму,
  • надмірну ширину смуг як один із факторів аварійності,
  • законодавче регулювання питання безпеки дорожнього руху на території міста,
  • висновки та рекомендації, 
  • діяльність міської влади Рівного у сфері безпеки дорожнього руху 

можна тут: https://bit.ly/3avAyh8 

Нагадаємо, 14 квітня у Рівному обговорили, як налагоджений процес взаємодії влади і громади.

Звіт підготовлений Радою Реформ Рівного разом із Коаліцією Реанімаційний Пакет Реформ у рамках програми «Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст звіту є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.

За детальнішою інформацією звертайтеся:
Олена Пінчук, координаторка ініціативної групи  «Рівне – місто дружнє до дитини»
тел. 067 360 32 96, e-mail: olena3000@gmail.com